Veel jongeren hebben grote moeite om goed met hun geld om te gaan en raken daardoor vaak in de schulden. Om daar iets aan te doen, ontwikkelde ROC Mondriaan samen met Rabobank de leerlijn ‘Grip op je Geld’. De leerlijn bestaat uit een lespakket en een serious game voor mbo-studenten en heeft als doel om de financiële zelfredzaamheid te vergroten.
“Onderzoek wijst uit dat jongeren steeds vaker geldzorgen hebben”, zegt Anamaria Waarts. Zij is als programmamanager verbonden aan EWA Haaglanden, een samenwerkingsverband van gemeenten, bedrijven en ROC Mondriaan. “Uit cijfers van het Nibud blijkt dat 55% van de jongeren soms of regelmatig geld tekort komt. Steeds meer jongeren kampen ook met schulden.”
Negatieve spiraal
Die geldzorgen spelen ook bij mbo-studenten, zegt directeur coöperatieve Rabobank Harry Wientjens, die tevens lid van de Raad van Advies van ROC Mondriaan is. “Ze kunnen makkelijk in een negatieve spiraal terechtkomen.
Harry Wientjens.
Als ze geld tekort komen, gaan ze werken en niet meer naar school. Zonder startkwalificatie kon je moeilijk aan een baan, waardoor ze in een uitkeringssituatie terechtkomen. Dat is een persoonlijk drama, maar ook een maatschappelijk probleem als deze jongeren niet volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving.”
Online game
Om hier iets aan te doen, ontstond binnen EWA Haaglanden het idee om een leerlijn voor mbo-studenten te gaan ontwikkelen, vertelt Waarts. “Die leerlijn bestaat uit een lespakket en serious game. Die leerlijn is inmiddels voor niveau 1 tot en met 4 van het mbo beschikbaar.” Gedurende vijftien weken gaan de studenten in de lessen aan de slag gaan met het thema financiële gezondheid, legt Wientjens uit. “Rabobank heeft het mogelijk gemaakt om een serious game te ontwikkelen. Er is niet alleen een fysiek bordspel, maar ook een online game. Zo’n game sluit nauw aan bij de belevingswereld van de jongeren van nu.”
Vergroten bewustwording
Het spel zelf is volgens Waarts een soort Levensweg. “Onderweg word je verleid om allerlei dingen te kopen en moet je een afweging maken tussen je vaste lasten betalen of meer levensgeluk door het doen van extra uitgaven.” Wat volgens Wientjens dit spel uniek maakt, is dat de studenten op een veilige manier kunnen oefenen met het nemen van financiële beslissingen. “Er ontstaat echt een dialoog over het maken van financiële keuzes. Zo wordt de bewustwording vergroot om op een verstandige manier met geld om te gaan.”
Maatschappelijke rol
“Als coöperatieve Rabobank kiezen wij ervoor een maatschappelijke rol te spelen en daardoor een substantiële bijdrage te leveren aan het vergroten van het welzijn en de welvaart in Nederland”, vervolgt Wientjens. “Eén van onze doelstellingen is ‘Financieel Gezond Leven’. Het is de overtuiging van Rabobank dat iedereen altijd een stapje kan zetten naar een financieel gezonder leven. Wij maken onze klanten bewust van hun financiële keuzes en geven hen tools voor inzicht en overzicht in hun financiën. Zo stimuleren wij stap voor stap duurzame gedragsverandering, hoe klein of groot ook. Dit project voor mbo-studenten sluit aan bij die filosofie. Want gelijke kansen voor iedereen begint met financiële gezondheid.”
Regio beetje mooier maken
Volgens Wientjens is het de bedoeling om het lespakket en het spel ook onder andere ROC’s in Nederland te verspreiden, zodat meer studenten grip op hun geld krijgen. “Mbo-scholen die geïnteresseerd zijn in deze leerlijn, kunnen daarop intekenen. Overigens hebben we inmiddels ook een verzoek van een sociale werkvoorziening gehad om het spel voor hun doelgroep geschikt te maken.”
“Wij zijn ontzettend blij met de steun van Rabobank”, besluit Waarts. “Samen proberen we zo de regio een beetje mooier te maken. Voor onze mbo-studenten betekent dat: het voorkomen van financiële problemen, waardoor zij hun mbo-opleiding mét een diploma kunnen afronden. Dat is een mooie start voor hun toekomst.”